Efter otrolig massa tips som skulle lösa problemet så var det ingen som trodde på tändningen, trög ATU. Även värkstäder trodde inte på tändningsproblem. Läste man däremot på nätet så verkar detta vara ett vanligt problem på äldre Airhead hojar.
Midsommarafton
2014-06-20
Jag skruvar ut enheten. Plockar isär allt och rengör, smörjer. Det rinner en massa röd gegga ut. Efter behandlingen så går enheten mycket lätt.
Midsommardagen
Monterar tillbaka enheten. Startar upp och tycker att den redan går bättre. Tar så hojen till jobbet som vanligt… fantastiskt det är som en ny hoj. Justerar lite och är så förnöjd. Tisdag kväll efter 40 mil kollar jag höger stift. Vanligtvis har detta alltid varit svart. Nu har det återfått den fina vita färgen… underbart.
Symtom
Hmm… Gang San haltar lite på höger cylinder. Har nu gått 8800 mil och har fått problem med tomgången. Tändstiftet är också ganska svart på höger sida. Vänster sida ser helt OK ut. Jag felsöker vidare.
Jag har rensat förgasaren.
Jag ska justera choke vajern som var lite kort.
Jag har ventilspelet. OK
Ventilskafthattar är monterade. Har inget med problemet att göra.
Jag ska kolla tändningens varvtals justering vilket kanske har hakat sig…
Det ser ut som om det funkar som det ska.
Misstänker att vikterna hos ATU fastnar eller rör sig väldigt trögt på returen.
I morse 9/6-14 så blev varvtalet högt när man släppte på gasen. Jag tror nu att något har segat väldigt. Ska kolla justeringen av blandningen. Allt pekar på ATU.
Här är en bra länk: http://bmwmotorcycletech.info/Ignition.htm
Däck
Har satt på ett nytt däck bak. Som vanligt Michelin Pilot Activ 4×18. Detta är ett helt underbart däck. Vilken skillnad. Vi får se hur det fungera på grusvägarna.
I framtiden kanske jag ska prova ett mera grovmönstrat. Inför Norgeresan så funkar detta perfekt.
Elektronisk tändning
http://blog.euromotoelectrics.com/wp-content/EDL-IGNSTUFF/EDL-IGN%20Installation_1970-1995_4-24-2013.pdf