Stereon i Audin har slutat fungera

Jag trycker på on knappen. Dött. Inget ljus eller aktivitet hos bilstereon, dött. Trycker upprepade gånger och ger den några mjuka bank, typ gamla TV-apparater förr 🙂 Får upp luckan till alla säkringar, många. Hittar och ja trasig spännande. Byter, inget, dött. Lite ledsen, bra stereo bra musik. Envis. Ingen som helst ytterligare information om stereon, säkringar. Webbar och hittar liten, liten info mer säkring baksidan. Behövs specialverktyg för att komma åt. Fixar det med sticksågsblad, helt ok. Säkring trasig. Byter 7,5 Amp. Ljudet återvänder, underbart. Vilka jävla korkade konstruktörer, ingenjörer det finns. Det går utför med världen.

Texten är genererad av HI !

Publicerat i Andra grejor, Meka, Teknik | Kommentarer inaktiverade för Stereon i Audin har slutat fungera

En mysig tisdag i april

Fin lunch i Normandi

Ja att försvinna i tid och rum är speciellt… Hungrig efter min TBE spruta, sista i förbehandlingen. Trevlig tjej som höll på med fartfylld hundsport där matte blev mer skitig än hunden, hmm undrar namnet…  Som sagt hungrig. Fått tips om Normandi ett litet bakeri cafée nära Stora torget, Franskt så jag hoppas på en croissant med gott innehåll, jag blir inte ledsen kan jag lugnt säga. Den godaste croissant jag ätit. Ost, sallad, groddar. Kaffe med mjölk. Kul att kunna komunicera på Franska, skojar Svenska. Litet enkelt mitt ibageriet nästan. Härlig personal, ägaren från Franska Bretagne men tyckte Normandi klingade bättre, underbara ställen, Bretagne, Normandi. Rekommenderas, alla ställena… 🥰

Frankrike 🇫🇷 i mitt hjärta, här kommer jag!

Publicerat i Att resa i tiden..., Fika | Kommentarer inaktiverade för En mysig tisdag i april

Ljustleden 2020 november

Intro

Ett litet mål för 2020 i förbindelse med de begränsningar som pandemin sätter var att uppleva närmiljön mera. Har ju alltid gillat små äventyr, vandring, cykling, MC, kanot så här fanns det mycket möjligher. 

I september gick jag Östgötaleden, sträckan Sätravallen – Falerum. Hade då i Falerum en fin utsikt över Uknadalen. Började fundera över Tjustleden som går från Söder Västervik – Falerum. Jag bestämmer att detta måste jag kolla upp och vandra i år, november. 

Planeringen

Som vanligt så sätter jag mig in i vad en led kan innebära när det gäller övernattning, toalett, terräng och även kommunikation. Hittar en OK sida över leden : Tjustleden . Det blir etapp 7 – 9 som jag komner att gå. Start vid Kyrksjön vid byn Odensvi. Här finns ett vindskydd vilket det gör vid varje etapps start. Måndag 16/11 är planen. Jag tar Kustpilen till Gamleby och så närtrafiken, beställd till Odensvi. I deras lanthandel köper jag lite potatissallad och rostbiff till kvällen. Har även med mig några vedträn. Blir spännande. Går så etapperna. De är ca 15 – 20 km och tre som sagt. Väl i Falerum igen, torsdag eftermiddag blir det åter tåget tillbaka. 

Det är dags

Packade ryggan under söndagen. Har handlat enkelt krubb på ICA. Fixat min grötblandning. En frukost kan vara gröt, te, några mackor. Lunch: Te, saft, macka, nudlar. Middag: Te, saft, köttbullar med potatismos, macka. Så lite whiskey senare 🙂 Under dagen choklad 🍫 och torkad frukt vatten med vätskeersättning. 

Dagboken

Det blir en kortversion. 

Dag 1 måndag 16/11

Det blir fort mörkt i november. Sitter på tidigt tåg till Gamleby. Länge sedan man passerade sträckan Linköping – Åtvidaberg. Fint så här på morgonen. Solen börjar titta fram i Öster. Passerar Falerum, slutstationen för vandringen. Gamleby. Närtrafiken, liten buss 🚌 dyker upp som den ska. Bara jag som passagerare. Sjåfören pratglad och gillar själv vandra. Högt ljud i bussen så jag hör dåligt.
Framme i Odensvi besöker jag lanthandeln för min tidigare beställda rostbiff med potatissallad. 

Det är plusgrader, kanske 6.  Börjar gå mot första vindskyddet. Tidsplanen o sträckan är perfekt. Skymningen kommer snabbt när jag har kommit fram. Hade varit svårt att hitta i mörkret. Får ordning på allt, kryper ner och njuter av öl och god mat. Vindskyddet ingen höjdare, trångt och med en massa grejor, verkar som om någon bott där. Somnar och sover gott förutom en hel flock med Svanar som skränar regelbundet på Kyrksjön. 

Dag 2.

Etapp 7.

Morgonen skön med flera plussgrader, hög luft och en sol som sakta stiger över blankt vatten. Frukost med gröt, mackor, kaffe.

Ute på stigen igen. Skön vandring i fint soligt väder. Det är så stilla. Kommer in i en fin rytm. Det är 20 km idag. Etappen slutar vid Björndalen och dess vindskydd. Bra markeringar och lätt terräng. Kilometrarna rullar på. Stannar och äter lunch vid Holmsjön. 
Vid Dalhem börjar skymningen komma. Samtidigt är leden lite tråkig och saknar markering då man har avverkat skog. Bestämmer att fortsätta på vägen i stället. Hårdare men man kan alltid koppla av bättre. Framme vid vindskyddet. Så fint, stor glädje. HärTjustleden, Björndalen finns även lite ved så det blir nog korv senare.

 

Dag 3.

Etapp 8.

Dasset med sjöutsikt funkar fint. Skönt. 
Samma rutin som vanligt. Har tur med vädret och njuter av morgonens stillhet. Fyller på vatten från sjön, ingen rening, gott vatten. 
Den här etappen är mer kuperad än övriga och det märks med en gång. Går sakta uppför lite brant. Blir plötsligt överraskad av en stor brun fågel, stor, en örn, nära. Säkert lika överraskad.
Det blir högt och en del klättrande, halande men som tur är finns det rep. 
Passerar väg 35. Kul att känna igen stället där man sett ledskyltarna. Lunch. Vidare. Är lite kallare idag så jag har ett extra lager och skaljackan. En del skogsavverkning  med djupa breda leriga spår ställer till det. Traskar vidare. Då det är mera kupperat så har det gått åt mera vatten. Planerat men sjön för påfyllning är ingen höjdare, avstår.
Efter Botorp kommer vindskyddet vid sjön Lemon. Ett härligt sådant på en halvö, liten. Här finns också ved vilket är trevligt. Äter gott. Köttbullar och potatismos, min klassiker. Vattnet är gott i sjön, bra! Det är beckmörkt. Pannlampa ett måste. Får igång elden och sitter och njuter. Vinden har ökat. Sitter i lä men brasan får mycket vind, syre. Gnistorna flyger rikligt och högt. Fuktig väderlek. Kryper ner och somnar. Vaknar till och känner vinden tar i. Glöden växer, pumpar och försvinner. Det blåser bra. 

Dag 4.

Etapp 9.
Det blåser på udden. Kommer iväg. Lä i skogen med mera väg än stig. Helt OK så länge.
Kommer  nu sakta att närma mig Uknadalen. Skön lätt vandring, Mindfulness. Kommer ut vid Uknadalen med fin utsikt. Ser över till dalens Norra sida där branterna tornar upp. Mäktig när man kommer körande på vägen i dalbotten, eller järnvägen. Nu blåser det rejält och träden rör sig långa sträckor. Går över stora vägen och klättrar upp för branten. Spännande stig med fin utsikt. Blåsigt och kallt.
Efter bergsstig fortsätter man något norr ut. Man kommer in på grusvägar vilket visar sig inte vara så skojigt. Visst man kan avverka effektivt längre sträckor men upplevelsen… Tyvärr blir det på detta viset hela vägen till Falerum.

Det visar sig att tåget, Kustpilen är inställt pga. hård vind och fällda träd. Inte ovanligt med inställt tåg. Det blir taxi till Åtvidaberg. En grupp med kvinnor som tydligen känner varandra ska också åka med i taxin. Känner mig lite obekväm då jag säkert inte bidrar med bästa parfymen 🙂 Jag ursäktar mig men alla bara skrattar och säger att det är helt OK. Bra stämning i bilen. Buss från Åtvidaberg. Skönt hemma med en perfekt upplevelse som kommer att finnas kvar länge.

Publicerat i Att resa i tiden..., Vandring | Etiketter , , | Kommentarer inaktiverade för Ljustleden 2020 november

Ett måste DIY POP FILTER

Vid röstinspelning så vill man ofta använda ett POP FILTER. Det är ett fysiskt filter, en nylontrumpa, dam, (går med herrstrumpa också 🙂 fin maskit nät t.ex. som sätts framför mikrofonen. Filtret skyddar mot att andningspuffar eller liknande ljud träffar mikrofonen och stör inspelningen.
Som vanligt när det gäller denna typ av utrustning så är det smaken som oftast gäller. Naturligtvis finns det ingen smärtgräns när det gäller budget.
Johan har ett helt OK popfilter men jag vill naturligtvis experimentera som vanligt. Jag vill göra ett eget. Jag är nyfiken på aluminiumnät enkelt eller dubbelt. Det finns fina nät som man använder vid spackling av bilkarosser. Hittar ett ark på Jula för 50 riksdaler.

Så gör jag lite skisser och ritar de komponenter jag behöver i Solid Works, kul. Skriver så ut dem i ABS – plast genom min 3D-skrivare. Det tar några timmar så får vi se hur det går.

Publicerat i 3D-utskrifter, Att resa i tiden..., Meka, Projekt, Teknik | Kommentarer inaktiverade för Ett måste DIY POP FILTER

Lätt ryggsäck

Har börjat att se över min packning när jag vandrar. Det första, som jag länge gått och tänkt på är min tunga ryggsäck. Arcteryx Bora 65 har varit med länge nu. Den är skön att bära men tyvärr för tung, 3,1 kg. Har nu funderat på en lösning för en ny säck. Ja det blir en vanlig ”säck” rullsäck som jag monterar ett bärsystem på. Har länge gillat dessa säckar med rullstängning. Gjorde en bra till motorcykeln i kraftigt tyg. En hitt 🙂

För att testa och komma i gång så köper jag en pressening, Biltema. Klipper ut en bit 105×105 cm. Syr så ihop den. Hittar en gammal ryggsäck på Second Hand, 30;- som får bidra med spännen och bärremmar. Jag kommer senare att göra egna remmar. Syr och donar i kanske 6 – 7 timmar, talaa. Pris ca 100;-

Lastar den med sovsäck, liggunderlag, tält osv. Allt får fint plats. Lite kläder mot ryggen och mat på toppen. Allt väger ca. 11kg för en 4 dagars tur med 3 l vatten och mat. Tar en provtur på 8 km och den är riktigt bra. Planerar nu en tur med övernattningar i mitten av oktober.

Vandringsturen

Det blev den efterlänktade fortsättningen på Sörmlandsleden. Fyr dagar, tre övernattningar och så cykel tillbaka. Ja cykeln ställdes på slutdestinationen och bilen parkerades på starten, Stavsjö. Ja det var här jag pausade min vandring från Katrineholm i slutet på april. En underbar tur men med tråkigt och kallt väder efter några dagar. Där av pausen. Nu fortsätter jag, Stavsjö – Nävsjön, vandring, ca 40 km och cykel tillbaka, ca 30 km.

Säcken packas. Det visar sig att jag har gjort rullöppningen lite låg, antal rull blir för litet, men ändå OK. Säcken väger nu med allt 14kg. Skön att bära, faktiskt skönare än min dyra Arktyrex. Har en underbar tur där, som vanligt allt bara funkar. Det visar sig att infästningarna i säcken behöver bli bättre. De börjar riva upp säcken. Inget panikartat men. Själva presenningen, det som säcken är gjord av är inte ett bra material. Går lätt sönder vid kontakt med grenar osv. Som tur är finns rippstop.

Jag gillar säcken och kommer att fortsätta använda den efter modifieringarna, rullöppning, förstärkningar, bättre material. Jag har även börjat på en annan prototyp där själva säcken står i, hänger i en sele. Själva bärsystemet är alltså inte fastsytt i säcken, det hela blir mer som moduluppbygnad. Fortsättning följer.

Den första lätta ryggsäcken v1.
Lätta ryggsäcken v1

Publicerat i Att resa i tiden..., Projekt, Teknik | Etiketter | Kommentarer inaktiverade för Lätt ryggsäck

Sörmlandsleden Hålvetten 2020

I början av april gick jag en fyra dagars tur på Sörmlandsleden. Tog tåget till Katrineholm och vandrade ner till Stavsjö. En härlig tur. Nätterna var något kalla men jag hade det bra i sovsäcken även om jag behövde en massa extra kläder på mig för att inte frysa. Sovsäcken var dålig, Marmont Hydrogen och uppgiven temperatur gräns stämmer inte alls. Jag sov i vindskydden utefter leden. Väldigt fint, bra avstånd mellan dem. Vatten fick bli från sjöar, men det funkade fint. En forsättnin på turen är planerad. Hoppas under oktober.

Publicerat i Att resa i tiden... | Kommentarer inaktiverade för Sörmlandsleden Hålvetten 2020

Ånglok AGJ järnväg

Son Mi och jag tog en tur till Anten-Gräfsnäs Järnväg. Härlig bana med. Fina ånglok och aktiviteter. Juli 2016

Res med AGJ

Publicerat i Att resa i tiden... | Kommentarer inaktiverade för Ånglok AGJ järnväg

Cykeltur Danmark – Sverige 2018

Planer var smidda sedan länge att det skulle bli en längre cykeltur under sommaren 2018. Från början var planen Nordkap men då jag efter vart blev lite orolig över för få mil i arslet beslutade jag att ta en mindre och även roligare runda.
Jag fick tips om att en del cyklade Danmark efter norra kusten från Fredrikshavn till Helsingör – Helsingborg för att sedan ta t.ex. Nya Kattegattleden upp till Göteborg. Det fick bli valet. Via Forum på Utsidan fick jag kontakt med en snäll person som lät mig parkera bilen hos honom. Ja jag tog bilen från Linköping till Göteborg. Tyvärr är vi verkligen ett U-land när det gäller transport av cyklar. En del av Sverige fungerar och det är Skåne och Örsesunds tågen.
Danmark har sedan länge tydligen en lång cykeltradition. Här finns väldigt många markerade cykelleder. Jag hade i förväg gjort mig en karta som jag hade med mig på mobilen. Detta var skönt då det bitvis var svårt att vara helt säker på att man cyklade riktigt, speciellt när man kom in i modus meditation.

Upplevelsen

Här kommer en kort snutt angående detta.
Jag startade som sagt i Fredrikshavn. Mina etapper var beräknade till ca. 120 km per dag. Övernattning skulle ske framför allt via Airbnb, vilket var en ny upplevelse för mig. Jag hade inget slutdatum. Det visar sig att turen skulle bli en bit över 700 km.
Jag upplevde ett helt annat lugn på den danska sida. Man cyklade på väldigt varierade typer av vägar och underlag. Vyerna var fantastiska med öppna landskap och vackra kullar och skogar. Det var betydligt mindre med cykelvägar men det spelade ingen roll då trafiken var obefintlig. Detta med cykelvägar så upplevde jag att Kattegattleden var för fixerad på dessa och att man då tappade det sköna flow man vill komma in i. Detta fanns för det mesta hela tiden i Danmark.
I Danmark var det även roliga inslag som färjor. Dessa kostade förvisso hela 20kr/st. Man kunde betala med kort. De stora färjorna kostade mera men fortfarande billigt.
Jag hade väldigt bra väder även om det en dag var regnvarning. Jag såg skurarna runt mig men drabbades bara av ett otroligt skyfall i 20 min. Här kan man snacka om regn. Det var lite spännande och mysigt i regnet.
Jag hade en vilodag i Helsingör vilket jag kan rekommendera.  En trevlig liten stad. När jag tagit mig över till Helsingborg blev det som sagt Kattegattleden. Här är det mycket cykelvägar som jag skrev om tidigare. Att man passerar genom centrala delar av en del städer är ett minus. Leden var lättcyklad men bjöd inte på samma härliga känsla som i Danmark. Den känns för ”kantig” och den går i stort hela tiden genom bebyggda trakter. Nä Danmark var en 10 av 10 medan Kattegattleden får en 6:a. Nu är jag ju ny på detta med att cykla tur så jag är nog inte rätt person att bedöma.

Några bilder

 

Publicerat i Att resa i tiden... | Kommentarer inaktiverade för Cykeltur Danmark – Sverige 2018

Abene har problem

Fräsen,  en Abene VHF3 från 68 har problem. Den klagar när man sänker bordet vid vissa nivåer. Efter en del felsökande visar det sig att kardanaxeln till matningen har kärvat i hop. Den går från växellådan till bordets knä. När bordet höjs eller sänks så kan kardanaxeln förlängas genom att innerdelen glider i ytterröret. Nu är de fixerade i förhållande till varandra.

Att kunna röra på innerdelen är svårt. Finns inget att dra i. Beslutar att ta den bakifrån. Borrar ett 8,5 mm hål in till inner delen, kolven från bakstycket av röret. Så kan jag använda en dorn och pressen för att tvinga ut kolven. Jag runkar sakta kolven fram och till baka. Sakta börjar allt att lossna. Smörjer och tillsätter rostlösande olja. Jag värmer även.

Nu glider allt fint. Monterar kardanen…  provkör och fräsen känns som ny. Matningen fungerar perfekt. Stor tillfreställelse då jag fick ett utbyteserbjudande på 4000;- för en begangnad.

Publicerat i Meka, Teknik | Kommentarer inaktiverade för Abene har problem

Lådan testas

3D utskrifter är så kul. Att försöka att utveckla tekniken är också spännande. Det är mycket som spelar in, temperatur, fukt, drag, vibrationer… Att bygga en kammare som håller temperaturen stabilare och skyddar mot drag har man läst om. Fixade i hop en lite snabbt  och har precis börjat att testa den. Får väl se upp lite då elektroniken fortfarande är i lådan och den ska ju kylas. Snart ska den ut ur lådan i en egen box.

Kanske inte vackrast men som sagt, snabbt.

 

 

Publicerat i 3D-utskrifter, Teknik | Kommentarer inaktiverade för Lådan testas